söndag 10 oktober 2010

Flu?


Här har det varit krassligt i helgen, vi har inte orkat gjort något förutom att måla vindskivorna till torpets tak en gång. Jag har ännu inte blivit liggande till sängs... men nånting är på gång. Hoppas att det är en vanlig förkylning och inte säsongens influensa. Dom senaste åren har jag blivit ganska lindrigt sjuk, men sedan har det suttit i och jag har känt mig trött och ur form flera månader. Typiskt att det ska bli så nu när jag äntligen kommit igång och faktiskt varit ute och gått fyra gånger den här veckan...suck! Man blir ju lite hypokondriker och försöker diagnostisera sig själv via internet, här följer vad jag kommit fram till...och diagnosen är tveksam än så länge...!   

 

Influensainfo

Beror precis som förkylning på ett virus, och kan därför inte behandlas med antibiotika, gäller att härda ut alltså! Influensan är dock svårare och man får plötsliga symptom och feber. Influensa smittar genom luften mellan människor. Det tar cirka två dagar från det man smittats till dess man blir sjuk, och man smittar från att hostan börjar fram tills att febern försvunnit. Sjukdomen varar normalt 3-5 dagar, men man kan vara trött i 2-3 veckor efteråt! För att bli bättre bör man dricka mycket, vila och sova, ta febernedsättande och stanna inne. 

 

Symptom

  • Huvudvärk .................................. Ja
  • Svår torrhosta ............................. Nej
  • Feber, ca 38-40 grader ............... Kändes som det, men hade bara 37 C...
  • Ömmande muskler och leder ....... Nej
  • Dålig aptit ................................... Ingen risk
  • Trötthet och svaghet .................... Lite
  • Rinnande näsa ............................. Nej
  • Ont i halsen ................................. Ja
  • Frossa och frysningar .................. Nej, men jag är alltid frusen...
  • Orolig mage (kräkningar,diarré) ... Nej

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar