tisdag 5 oktober 2010

Firad bulle!

Det har varit en stor högtidsdag idag - kanelbullens dag! Och det har jag firat som sig bör med att baka mitt bästa recept på stora, mumsiga kanelbullar. Jag måste erkänna att jag inte bara bakade, jag smakade några också...




Mina stora kanelbullar
25 stycken

Vetedeg
100 g smör                                     
5 dl mjölk                                            
50 g jäst                                              
½ tsk salt                                             
1 dl socker                                          
1 ½ tsk kardemumma                         
1,3 L (780 g) mjöl     
1 tsk bakpulver                       

Fyllning
100 g rumsvarmt smör
½ dl socker
½ dl farinsocker
2 tsk kanel
150 g riven mandelmassa
Ägg till pensling
Pärlsocker
  
Smält smöret och värm med mjölken till 37 grader. Smula jästen och lös upp med degspadet, tillsätt resten av ingredienserna och 2/3 av mjölet, fortsätt att arbeta degen blank med mer mjöl, men spara någon dl till utbakningen och blanda det med bakpulver. Låt jäsa på dragfri plats ca 30-45 min. Blanda smör, socker, kanel och mandelmassa till fyllningen. Ta upp och knåda degen med det resterande mjölet och kvala ut till 30 x 75 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär i ca 3 cm tjocka bitar, så att det blir cirka 25 stycken. Lägg på bakplåtspapper och jäs i ca 30 min till. Pensla med ägg och strö över pärlsocker, idag lyxade jag till det med flagad mandel också. Grädda i 225 grader i ca 10 min, tills dom fått fin färg. Ät nygräddade med ett glas kall mjölk, mums!


När jag ändå var igång har det blivit två lingonbröd med pumpakärnor på och en massa kardemummabiscotti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar