måndag 7 mars 2011

Hallonpaj à la Max

Varje gång jag råkar vara på Max så blir det alltid en Maxburgare och en hallonpaj, det är tur att jag inte är där så ofta... Men idag när jag skulle beställa fick jag veta dom slutat med pajen - katastrof! Eftersom nöden inte har någon lag blev jag tvungen att göra en egen hallonpaj enligt Max-modell! Den här pajen är fylld med vaniljkräm, ett lager härliga hallon och är toppad med knapriga smulor, men man kan förstås ha vilken fyllning  man vill i det här pajskalet!

Hallonpaj á la Max

Pajskal
200 g smält smör
5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Fyllning
3 dl mjölk
7 msk vaniljkrämspulver
350 g hallon
1 msk potatismjöl
1/2 dl socker
Rivet skal av 1/4 citron

Sätt ugnen på 200 grader. Är hallonen frysta så tina dem lite (men inte för mycket så att de saftar sig). Rör ihop vaniljkrämen av pulver och mjölk, ställ i kylen för att tjockna. Blanda de torra ingredienserna till bottnen och rör ihop med smöret som svalnat till en smulig massa. Tryck ut 2/3 av degen i en pajform som är ca 24 cm i diam. Förgrädda pajen i 10 min. Blanda försiktigt hallonen med socker (ta mindre om dom redan är sockrade), potatismjöl och citron. Ta ut pajen och låt svalna lite, lägg vaniljkräm i botten, strö över hallonen och sedan de degsmulor som är kvar. Grädda i ytterligare ca 20-30 min tills pajen fått fin färg. Servera när den svalnat med mjukrörd vaniljglass!

1 kommentar: