tisdag 5 april 2011

Nött blir nytt - del 2

Detta bord följde med huset och den hemska färgen till trots så är det faktiskt riktigt fint och praktiskt. Bordet har två fällbara bordsskivor och en behändig låda. Eftersom det blivande köket är ganska litet tänkte jag att det här ska bli ett frukostbord, men det behövde en rejäl ansiktslyftning.


Så här har jag gjort:
  1. Använt värmepistol för att skrapa av all färg (hittade ett lager knallblått också!).
  2. Limmat och spikat lådan stabil och sågat av knoppen.
  3. Slipat underredet och spacklat ojämnheter (fast det får gärna se lite slitet ut).
  4. Pluggat igen dom fula spik- och skruvhålen i bordsskivan.
  5. Slipat bordsskivan fri från fläckar.
  6. Grundmålat underredet i vitt 1 gång.
  7. Täckmålat underredet 2 gånger med en matt antikvit färg.
  8. Lackat bordsskivan med matt lack 3 gånger.
  9. Satt fast möbeltassar.
  10. Monterat ett nytt beslag (XL Bygg) på lådan och lag i ett fint prickigt papper (Clas Ohlson).
Resultatet!



Nu funderar jag på att göra iordning pinnstolarna som är lika gröna så att dom matchar bordet, sen är det bara att ta tekoppen och slå sig ner vid frukostbordet!

2 kommentarer:

  1. Bordet blev jättefint,och vilket gulligt beslag! Jag ser också fram emot en fika vid det bordet. Anita

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, visst var det fint, blev så glad när jag hittade det! Vi ses på sön!

    SvaraRadera