fredag 8 april 2011

Torsdagsmeny

Jag har varit ensam hemma hela veckan så det har mest blivit gröt till middag, med igår fick jag sällskap av syster yster! Jag fixade vegetarisk lasagne (en av mina absoluta favoritrecept eftersom jag har samma smak som katten Gustaf...) Till efterrätt testade jag ett nytt recept ur min chokladkokbok som blev urgott - cheesecakeglass med jordgubbar och vit choklad, en härlig smak av sommaren!


Vegetarisk lasagne
6 portioner

12-16 lasagneplattor
6-8 dl mjölk
1 dl mjöl
50 g smör
100 g champinjoner
2-3 vitlöksklyftor 
1 gul lök
500 g krossade tomater
1 buljongtärning (svamp)
1/2 dl rött vin
100 g fryst bladspenat
2 bifftomater
250 g riven ost
Oregano, muskot, salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 175 grader. Micra mjölken till kokpunkten. Smält smöret i en kastrull och vispa i mjölet. Tillsätt den varma mjölken decilitervis och vispa ut vitsåsen varje gång så att den blir slät, ta den ifrån värmen om det tjocknar för fort. När all mjölk är tillsatt ska såsen sjuda försiktigt i ca 5 min, smaka av med salt, peppar och muskot. Skiva champinjonerna och stek dem i smör i en stekpanna tills vätskan är borta. Tillsätt hackad lök och pressad vitlök och fräs tills det blivit mjukt. Häll sedan i tomatkrosset, buljongtärningen, spenat och ev. rött vin. Låt tomatsåsen sjuda tills det får en ganska tjock konsistens och smaka sedan av med salt och peppar. Skiva bifftomaterna tunt. Ta fram en eldfast form. Börja med att hälla 1/4 av tomatsåsen i botten på formen. Gör sedan ett lager med 3-4 lasagneplattor, 1/4 tomatsås,  1/4 vitsås, 1/4 riven ost och tomatskivor. Upprepa lagret två gånger till. Avsluta med lasagneplattor och häll över vitsås, toppa med ost och strö över lite oregano. Låt lasagnen stå i ugnen cirka 45 minuter. Ställ ut den och vänta gärna 15 minuter med att servera så hinner den sätta till sig och svalna lite. Servera med en tomat- och mozzarellasallad.


Cheesecakeglass med jordgubbar och vit choklad
1 liter glass

200 g cream cheese, rumsvarm
1 1/2 dl socker
2 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl gräddfil eller crème fraiche
150-200 g jordgubbar, i bitar
100 g smält vit choklad, som svalnat
1 digestivekex per portion

Vispa cream cheese och socker mjukt med elvisp. Vispa ner grädde och gräddfil. Rör sedan ner jordgubbarna och chokladen så att allt blandas men inte mer. Låt stå i kylen ett par timmar för att få ner temperaturen, det går att hälla direkt i glassmaskinen men risken är att glassen inte hinner bli tillräckligt kall och fast innan kylblocket tinat. Kör i glassmaskin ca 20-30 min och skopa sedan upp i kulor som varvas med krossade digestivekex.

2 kommentarer:

  1. Ser väldigt gott ut =) Måste nog prova någon dag =)
    Bakade dina tekakor förut i veckan, dom är ju så himla goda =) Hoppas allt är bra! Kram

    SvaraRadera
  2. Det går inte att misslyckas med lasagnen, ta lite extra ost bara! Ja, tekakorna är supergoda till frukost, kul att du gillar dom! Det är bara bra, men fullt upp för jag har börjat med C-uppsatsen och så kommer köket på tors! Hur är det själv? Kramar

    SvaraRadera