torsdag 23 december 2010

Uppesittarkväll!


Ikväll trotsade våra vänner den 33-gradiga kylan och kom över till oss för en  jättemysig uppesittarkväll så här dan före dan. Vi började med tomtegröt, must och skinkstut (hembakt mjukböd och skinka som jag griljerat själv för första gången!). Sedan fortsatte vi med alla möjliga sorters glögg, nybakta lussekatter och pepparkakor, brända mandlar och russin, praliner i alla de slag,. Och inte minst - mina bästa delikatessköttbullar, så goda att jag inte ens hann föreviga dem! Supergott och väldigt trevligt! God Jul på er!

Mina bästa köttbullar
4-6 portioner

500-600 g köttfärs
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 dl ströbröd
1 dl mjölk/grädde
1 msk dijonsenap
1 ägg
1-2 msk kalvfond
1/2 tsk malen kryddpeppar
2 msk hackad persilja
1 krm vitpeppar
1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Skala lök och vitlök, kör i matberedare tills det är finhackat, lägg i köttfärsen och mixa till en jämn smet. blanda resten av ingredienserna i en skål och låt dra en stund, häll sedan ner i matberedaren och mixa till allt blandats. Fyll en spritspåse eller använd en tesked och klicka ut små bollar på en plåt med bakplåtspapper, förgrädda i ugnen i 15 min. Värm en stekpanna och lägg i en klick smör, fräs sedan köttbullarna en stund till de får fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar