fredag 13 maj 2011

Fredagsfika

Yay, idag har vi skickat in vår uppsats (om miljökommunikation) för att få reda på om vi får redovisa...går nog bra. Vi avslutade veckan med lite fredagsfika, en morotskaka som det var en strykande åtgång på, blev bara en bit kvar! Provade systrarna Eisenmans ultimata morotskaka och jag tror faktiskt att den blev godare än den morotkaka som jag skrivit om tidigare, den blev verkligen saftig med morotspurén och ananasen i. Jag skippade kokos och nötter och tillsatte kardemumma och solroskärnor istället, sen gjorde jag en egen glasyr.



Ultimata morotskakan
2 dl morotspuré (3-4 morötter)
4 dl vetemjöl
3½ dl strösocker
½ tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 msk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker
1½ dl rapsolja
2 ägg
1 dl krossad ananas
(2 dl hackade valnötter)
(2 dl kokosflingor)

Glasyr
150 g mjukt smör
3 dl florsocker
200 g cream cheese
1 tsk vaniljsocker
Lite rivet citronskal

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form (jag använde kokos där istället). Koka morötterna mjuka. Kör sedan till puré i matberedare, låt svalna. Blanda de torra ingredienserna. Rör i olja och ägg till en jämn smet. Tillsätt valnötter, kokos, morotspuré och ananas. Rör om ordentligt så att allt blandas väl. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanterna och en provsticka är torr. Låt kakan svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på galler och låt den kallna under formen. Rör ihop smöret med siktat florsocker och vaniljsocker, vispa sedan ner färskosten och bred glasyren över kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar