tisdag 15 februari 2011

Morötter och terapi

Morötter kan faktiskt fungera som terapi, i varje fall i form av en morotskaka! Hade ingenting att göra förra veckan (förutom att jobba vilket inte heller är särskilt stimulerande...) och då brukar det ofta falla sig så att jag sätter igång och bakar. Det är inte för att jag nödvändigtvis är sötsugen, mitt beach 2011 mission innebär snarare att jag dragit ner på fikandet, utan det är för att jag blir så glad av att baka! Det är som terapi att knåda degar, mäta upp ingredienser, höfta till egna recept, se vad som händer i ugnen, känna lukten av nybakt, slicka skålen och bli stolt över det perfekta bakverk man skapat! Prova på lite terapi, det är inget att skämmas för! Grundreceptet är från kokboken Mellan hjortron och oliver men jag har spiceat upp det lite och gjort en annan frosting.

Morotskaka
4 ägg
2 3/4 dl socker
1 3/4 dl olja
5 dl vetemjöl
3/4 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1/2 tsk ingefära
1/4 tsk muskot
400 g finrivna morötter
1 1/2 dl finhackade nötter (t.ex. pekan, cashew)

Frosting
100 g mjukt smör
3 dl florsocker
200 g färskost
1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1/2 citron

Sätt ugnen på 175 grader, smörj och mjöla en form med löstagbar botten, ca 24 cm i diam. Vispa ägg och socker fluffigt, tillsätt oljan. Sikta och blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten, rör i morötterna och nötterna. Häll i formen och grädda ca 1 h tills en provsticka är torr. Låt svalna och lossa ur formen. Gör frostingen genom att vispa smör och siktat  florsocker (annars blir det lätt klumpar) till en trög massa, vispa sedan snabbt ner färskost och vaniljsocker, bred frostingen på den kalla kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar