tisdag 21 september 2010

Det växer så det knakar...

Det växer och händer saker i mitt lilla trädgårdsland! Jag har målat tre pallkragar i falurött och fyllt dem med plantjord, i den bortersta har jag satt blandad sallad och rucola, i den mellersta står purjolök och i den hitersta finns kryddorna; perslja, citronmeliss, basilika, rosmarin och gräslök. Det finns även smultron, sockerärtor, rabarber och potatis.

 Jag blev så trött på att rensa ogräs mellan pallkragarna så där har jag lagt ut markduk och på den diverse gångstenar, sedan har jag fyllt på med grus emellan. Runt omkring har jag ställt överblivna saker som fungerar som redskapsförvaring, fågelbad, vattensamlare och ogräsbehållare... Av mamma har jag fått dom fina betongdekorationerna som hon gjort själv. Så här i slutet på sommaren har allt växt på sig jättebra och mellan några stenar har jag gjort hål i duken och planterat små grupper med blåa isoper.


 I år har jag bara tryckt ner lite olika frön och så fick dom ta sig bäst dom vill (därför blev det väldigt mycket purjo..!). Till nästa år funderar jag på att utöka landet med två-tre pallkragar till. Då tänkte jag även pröva på att förodla inne så att det tar sig lite snabbare. Nu är säsongen snart slut och jag ska skynda mig att dra upp den sista purjon innan frosten, jag har också ryckt upp kryddorna och planterat dom i krukor som jag ställt i köksfönstret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar