torsdag 9 september 2010

Min Jordgubbstårta


Eftersom jag fyller år i juli är det självklara valet på födelsedagen så klart en somrig jordgubbstårta! Än är det inte för sent, jag var på självplocket i närheten senast igår och har nu totalt lyckats skapa ihop över 13 kg jordgubbar som jag skivat, sockrat och fryst in för att kunna njuta av jordgubbstårta i vinter också! Som synes har den en strykande åtgång, servera med kaffe eller kall jordgubbssaft och njut!



Min jordgubbstårta

Tårtbotten
5 ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
2½ tsk bakpulver
Rivet skal av ½ -1 citron

Fyllning
½ dl lemon curd
2 liter jordgubbar
2 dl vaniljkräm
3-4 dl grädde
1-2 dl aprikosmarmelad (utan bitar)

Vispa ägg och socker pösigt, rör försiktigt i de torra ingredienserna. Grädda i smord och bröad form (ca 24 cm i diameter) i 175 grader i 40 min. Låt svalna och dela kakan så att det ryms två lager med fyllning.
Lägg upp tårtan på ett tårtfat och stick in bitar av smörpapper under den, då slipper man söl på fatet. Bred på ett ganska tunnt lager lemon curd på det första bottnen, fyll på med ungefär hälften av jordgubbar som mosats med lite muscavadosocker. Bred vaniljkräm på den andra bottnen. Smält aprikosmarmeladen i en kastrull och pensla överst på tårtan. Skär jordgubbarna i skivor och lägg ut i ett fint mönster på tårtan (Tips: jag har en jordgubbsskärare från Clas Ohlson!). Pensla på ett till lager med marmelad på jordgubbarna, dom håller bättre och blir fina och glansiga. Spritsa på grädde runt tårtans kant och dra bort smörpapperet.

2 kommentarer:

  1. mmm, hade inte tackat nej till en tårtbit nu ;) å andra sidan äter vi 100 procent ekologiskt här så ska väl inte klaga :) massa kramar

    SvaraRadera
  2. Åh, va härligt- ät för mig också!! Hoppas ni har det superbra, tänkte på dig idag när jag jobbade :) Många kramar tillbaka!!

    SvaraRadera