lördag 13 november 2010

Juliga kransar

Nu när det har snöat så mycket de senaste dagarna har jag blivit inspirerad till att julpyssla, så igår kväll satte jag igång med att binda kransar! Som tur var hade jag varit förutseende och plockat med mig det jag behövde från skogen innan allt blev vitt!


Detta behövs:
  • Grankvistar, lingonris, kottar m.m, allt fint som man kan hitta i skogen!
  • Halmkrans eller tjock ståltråd
  • Grön ståltråd och avbitare
  • Äpple, torkade apelsinskivor, man kan även använda kanelstänger, nötter, julkulor m.m!
  • Fina band och pärlor på tråd 
  • Limpistol

Så här har jag gjort:
Använd en halmkrans eller böj till en stomme av tjock ståltråd (man kan även göra en stomme av hönsnät med mossa i, den kan böja i olika former och det är enkelt att bara sticka i kvistarna). Ta knippen av skogsgrönt och fäst på stommen efter hand med grön ståltråd, passa på att göra en liten ögla på baksidan att hänga upp kransen med. Sedan är det bara att dekorera loss med det man tycker är fint, det är smidigast att fästa dekorationerna med limpistol, men lite tyngre saker som äpplet måste man fästa med ståltråd. Vira till sist in kransen i fina band eller med pärlor.


Resultatet!


3 kommentarer:

  1. Tank att allt du tar dig for kommer ut i perfektion! Ser fram emot mer pysselbilder framover :) KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Gud vilken fin krans den med äpplen och apelsinskivor!! Love it! /Annicka

    SvaraRadera
  3. Angelica - Tack! Lovar att det blir mera! Börjar det bli någon julstämning där nere i värmen än?! Kram

    Annicka - Tack! Blev sugen på en kväll med julkortspyssel och glögg i år igen, vad tror du?! Kram

    SvaraRadera