onsdag 16 februari 2011

Tea time


Jag dricker inget kaffe alls, blev aldrig av att jag lärde mig, så här är det te som gäller! Föregående morotskaka har dessutom varit en utmärkt kompanjon till mitt te dom senaste dagarna!

Kan inte påstå att jag är  någon te-fanatiker, men det finns liksom inget annat att välja på... Det blir nog 1-2 koppar per dag, mest till frukost, ibland till eftermiddagsfikat och ofta på kvällarna. Det spelar ingen roll om det är svart, rött eller grönt, men det ska inte vara några tillsatser (mjölk, socker etc.). Jag dricker helst löste och har upp till 10 sorter hemma... Jag brukar prova på en massa olika sorter som jag ledsnar på, men mina återkommande favoriter är rabarber & grädde, roiboos, och citron. Dom är alltid goda och passar till allt, igår fikade vi chai latte och det är inte heller så dumt!


Chai latte
1 glas

1 msk chai-te (svart te med smak av kardemumma, ingefära, kanel och peppar)
hett vatten
2 tsk råsocker
2 dl röd mjölk

Fyll en tekula med chai-te och häll på hett vatten så att den täcks. Låt det dra och bli starkt, rör i sockret. Värm mjölk i en kastrull tills det börjar ryka (ca 65 grader) och vispa till ett mjukt skum (eller använd mjölkskummare). Ta ur teet och häll på mjölk, skeda skummet på toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar