måndag 28 februari 2011

Rebellisk?


Idag råkar det vara Maria-dagen, min enda namnsdag (förutom den jag har på samma dag som min födelsedag...) Hoppades på en överraskning av något slag, men nerå... så jag ska äta en bit brownie nu när jag kommer hem. Jag bakade en hel plåt för att ta ta med på en after work i fredags, den blev farligt god med bara mörk choklad (skippade valnötter, vit choklad och ingefäran). Har som tur är redan gått en långpromenad på isen idag som kompenserar för detta!


Maria-fakta
Vanligaste förnamnen på kvinnor 2010: nr 1
Populäraste flicknamnen 2010: nr 83 
Populäraste flicknamnen 1986: nr 3 
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 444914 st, varav 81907 st har det som tilltalsnamn
Namnets betydelse: Kommer från hebreiskans Mirjam och kan ha flera betydelser, bland annat "rebellisk", "önskat barn", "gåva", "älskad" och "kärlek"
Kända Marior: Jesus mor och Maria Montazami

2 kommentarer:

  1. Mums :) Du jag är ledig tor-fre. Ska vi ta en lånpromenad på isen imorgon? Såg att de skulle vara sol och varmt.

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör vi! Imorn passar jättebra, du kanske vill komma bort till oss så kan vi fixa fika och gå ner på isen därifrån?!

    SvaraRadera