tisdag 18 januari 2011

Australian Open

"Vi e svenska fans här allihopa..."

Just den här veckan, varje år sedan 2004, önskar jag att jag befinner mig på en arena i Melbourne Park för att titta på Australian Open! Det är en av tennisens största turneringar, en Grand Slam där vinnaren får nästan 15 miljoner kronor i prispengar! Stämningen är otrolig, det finns hejarklackar från alla världens hörn och svenskarna är så klart de mest högljudda! Jag har varit där två gånger och sett alla svenska tennisspelare; Jonas Björkman (som jag lyckades få en autograf av), Thomas Johansson (som vann AO 2002), Joachim Johansson (vår favorit "Pim Pim"), Thomas Enqvist, Sofia Arvidsson, Simon Aspelin och Robin Söderling. Jag hade aldrig tidigare sett en tennismatch (knappt ens på TV) och jag tyckte att det verkade vara en långtråkig sport. Men att se matcher live är en helt annan sak, när man börjar förstå reglerna är det spännande hela tiden och till slut satt jag där som en uggla och vred på huvudet i takt med alla andra! Det var hur kul som helst, det slutade med att vi gick fler dagar än vi hade tänkt och jag fick lära mina australiensiska vänner alla svenska hejarramsor!

Rod Laver Arena
2004 
I finalen vann Roger Federer över Marat Safin, och i damernas final vann Justine Henin över Kim Clijsters.
2006 
I finalen vann Roger Federer över nykomlingen Marcos Baghdatis, och i damernas final vann Amelie Mauresmo över Justine Henin.
Sofia Arvidsson
Jonas Björkman in action
Margaret Court Arena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar