måndag 31 januari 2011

Beach 2011 update nr.5


Status efter 5 månader 

Vikt: - 2 kg (totalt: - 4 kg)
Mage: - 0,5  cm (totalt: - 2,5 cm)
Höfter: - 1 cm (totalt: - 4 cm)
BMI: 24,11 (vid start: 25,34)
Uppskattat kroppsfett: 26,64 % (vid start: 26,88 %)

Plan för januari:  
Har modifierat planen lite till 3 konditionspass på gymmet á 2 h (blandning av löpband, cykel och crosstrainer) plus lite styrkeövningar för bålen. Tänkte även börja köra 1 pass i veckan med antingen bodypump, core eller afro. Ökar dessutom takten lite och ger längdskidåkning en chans varannan vecka, ca 5-10 km. 
Genomförande:
Har jobbat på den här månaden och känt mig väldigt sliten, men det har gett bra resultat! Förra veckan blev det till och med 4 pass trots förkylningskänningar och knäont. Jag tror att träningen mer och mer börjar bli en vana än en ansträngning nu..! Tentor och väder har dock skjutit upp skidpremiären, men det hoppas jag att det blir ändring på nästa månad.

Kost:
Tycker att jag har varit riktigt duktig, har tänkt på att äta lite mindre portioner. Jag har till och med testat lågkalorisoppor (fast det har bara blivit en, för såå goda var dom inte...) Därför har jag också försökt bena ut hur det här med kalorier funkar, det visade sig att man helt matematiskt kan beräkna och tidsplanera sin viktnedgång. Coolt, tänkte jag och satte igång. Med faktorerna vikt, längd och ålder kan man räkna ut sitt BMR (Basal Metabolic Rate), denna multiplicerar man med sin PAL (Physical Activity Level) och då får man det kaloriintag per dag som krävs för att hålla vikten. Jag kom fram till att jag behöver 2250 kalorier om dagen. Eftersom ett kilo är ca 7000 kalorier så kan man teoretiskt sett gå ner 1/2 kilo i veckan genom att minska det dagliga intaget med 500 kalorier, då ska jag alltså ner på 1750 kalorier/dag. Intressant, men sedan återstår bara att börja räkna kalorierna...suck...finns det ingen app eller nått som kan göra det åt en?!
 
Plan för februari:
Det får bli 3 konditionspass på gymmet á 2 h (blandning av löpband, cykel och crosstrainer) plus lite styrkeövningar för bålen, samt 1 pass i veckan med antingen bodypump, core, simning eller afro (var på mitt första afropass idag, kul men lite flummigt!). Vill  även börja med längdskidåkning, ca 5-10 km, minst 2 gånger den här månaden. 
Kommentar:  
Nu har jag kommit halvvägs och är nöjd med resultatet så långt, nu gäller det att hålla i så att det åtminstone blir ett kilo i månaden fram till sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar