tisdag 4 januari 2011

Läslus och bokmal


Så här under julledigheten har jag äntligen kunnat klämma in lite skönlitteratur mellan allt pluggande. Jag har alltid älskat att läsa, när jag jag var liten var jag med i bokklubben Läslusen och jag hade en period då det var mest hästböcker som gällde. Sedan gick jag över till deckare i form av Kitty-böcker som jag samlade på (hade över 100 st!) Numera blir det mest kurslitteratur, men även om det går i perioder så är jag fortfarande en bokmal som kan sluka en riktigt bra pocket på en enda dag. Det spelar heller ingen större roll och boken är på engelska eftersom jag pluggat en del engelskspråkig skönlitteratur, och ofta gör sig böckerna bättre på originalspråket. Jag är nog en allätare för jag har läst allt från klassiker som Shakespere, Austen, Gatsby och Brontë till Tolkiens fantsyvärld och svenska deckare av Marklund och Mankell, det går även ner en del chick lit à la Keyes och Fielding. Jag gillar dessutom historisk fiction och så samlar jag på kokböcker (eller kanske snarare "bakböcker"  eftersom mitt senaste fynd var Martha Stewarts cupcakes). Just nu läser jag en lite mer andlig och filmaktuell bok, Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert, som är helt okej hittills.


Mina bästa boktips
Alla råkar dessutom vara filmade, men läs böckerna först, det gjorde jag och dom är mycket bättre!
  • Triologin om Arn, Vägen till Jerusalem, Tempelriddaren, och Riket vid vägens slut av Jan Guillou
  • P.S. I love you av Cecilia Ahern
  • True Blood-serien, Southern vampire mysteries av Charlaine Harris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar