tisdag 25 januari 2011

Key lemon pie

Det har varit alldeles för lite bakning på sistone, så nu när jag hittade några citroner som legat tillräckligt länge i kylen bestämde jag mig för att hitta på något med dem. Det ska ju egentligen vara lime i en riktig Key lime pie, men i min variant har jag gjort om ett recept från Martha och använt mina citroner istället! I amerikanska recept ska det vara grahamskex, men man kan använda digestivekex också.


Key lemon pie
6-8 bitar

200 g (ca 3 1/2 dl, 14 st) grahamskex eller digestivekex
100 g smält avsvalnat osaltat smör 

3 msk socker
1 burk (395 gram) sötad kondenserad mjölk
4 stora äggulor (eller 2 hela ägg)
1 1/4 dl färskpressad lime- eller citronsaft (ca 5 st lime eller 3 st citroner)
1/2 msk rivet lime- eller citronskal
2 1/2 dl vispgrädde

Värm ugnen till 190 grader. Mixa kex, smör och socker. Tryck ut i en pajform (22 cm i diam) och förgrädda skalet i ca 10-12 minuter, låt svalna helt. Sänk temperaturen till 160 grader. Rör försiktigt ihop kondenserad mjölk med ägg, saft och skal, det ska tjockna lite. Häll smeten i pajskalet och grädda i ytterligare 15-17 min. Pajen är klar då smeten stelnat men fortfarande är lite dallrig när man rör på den. Låt svalna helt på galler. Vispa grädde  till mjuka toppar. Ställ pajen i frysen 10 min innan den serveras så blir den lättare att skära upp, dekorera varje pajbit med en klick grädde och eventuellt skivad lime!

1 kommentar:

  1. Gud vad du bakar då :) Fusk. JAg kan inte baka och ha hemma då äter jag upp allt själv mohaha :)

    SvaraRadera