tisdag 25 januari 2011

Orange poppy cupcakes

När ugnen ändå var varm passade jag på att göra cupcakes också! Dom här blev jättegoda och ser roliga ut med alla prickar i. Grundreceptet har jag hittat i den gulliga boken Muffins: små pyntade cupcakes, sedan har jag ändrat lite för att få till dom här sötnosarna! Gör gärna en philadelphiaglasyr (typ morotskaka) och toppa med!


Orange poppy cupcakes
12 stycken

115 g smör
115 g (1 1/4 dl) socker
2 ägg
115 g (2 dl) vetemjöl
1 msk mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/4 dl blå vallmofrön
rivet skal och saft (2 msk) av 1 apelsin

Värm ugnen till 180 grader, ställ pappersformar i en muffinsplåt. Vispa smör och socker vitt, rör sedan i äggen ett i taget. Vänd ner de torra ingredienserna och apelsinen till en krämig smet. Skeda upp smeten i formarna och grädda i ca 17 min tills de gyllenbruna, använd provsticka. Lägg över på galler och låt svalna under duk.

1 kommentar:

  1. Hej! Vad gör du på söndag? Om jag bakar semlor, kan man locka fröken till Krondikesvägen på lite frosseri och köksplanering då? KRAM KRAM

    SvaraRadera